選択・必修
/Required・Elective
授業代表教員
/Director
堂浦 克美
授業形態/Course Type座学
単位数/Credit(s)1
科目ナンバリング
/Course Numbering
-J
使用言語
/Language Used in Course
日本語


授業題目
/Class
subject
EBM概論
Introduction to Evidence-Based-Medicine
授業担当
教員
/Lecturer
今年度は開講しない
No class will be held in this academic year
開講期間
/Term of
Classes
今年度は開講しない
No class will be held in this academic year
開講曜日・
時間
/Day and
Time
今年度は開講しない
No class will be held in this academic year
教室
/Classroom
今年度は開講しない
No class will be held in this academic year
授業の
目的と概要
/Object
and
Summary
of Class
本講義は、EBM (Evidence-Based-Medicine, 根拠に基づいた医療)を実践するための基本的な方法を講義する。1)適切な問題の設定、2)エビデンスとなる文献の検索、3)解析に用いられた手法の批判的吟味(内的妥当性の検討)、4)得られたエビデンスの、解析目的への適用可能性の吟味(外的妥当性の検討)、といった、EBMに必要とされる一連の作業について、実践的な方法を議論する。また、エビデンスとなる医学論文において用いられた統計解析手法についても、必要に応じて解説する。
This course covers basic methods of EBM (Evidence-Based-Medicine). In this course, practical methods and procedures necessary for EBM, including 1) proper setting of the problems, 2) retrieval of literatures that becomes evidence, 3) examination of methods adopted in the study (internal validation), 4) generalizability of the obtained result (external validation). Statistical methods used in the clinical literatures are also discussed.
学修の
到達目標
/Goal of
study
「サーベイ」「コホート研究」「臨床試験」「ケース・コントロール研究」など研究デザインごとに、確認すべきチェックポイントを理解する。医学研究で用いられる統計解析手法については、随時解説する。
This course aims acquiring the ability to examine the medical research paper, and to digest scientifically and reasonably. In this course, students will understand the check points to be confirmed in each type of papers including “survey study”, “cohort study”, “clinical trial”, “case-control study”.
授業内容
・方法と
進度予定
/Contents
and
progress
schedule of
the class
・EBM全般
  —エビデンスの検索、研究方法の種類、結果の解釈、CONSORT, STROBE
・医学研究で用いられる統計解析手法
  -データの要約、信頼区間、仮説検定、関連性の推定(連続値アウトカム、二値アウトカム、生存時間)、サンプルサイズ設計
・研究デザイン
  —サーベイ、コホート研究、臨床試験、ケース・コントロール研究、レビュー論文、メタ解析

・EBM
 —Retrieval of evidence, Kinds of research methods, Interpretation of results, CONSORT, STROBE
・Statistical methods used in medical research
 —Summary of data, Confidence interval, Hypothesis testing, Estimation of association (continuous outcome, discrete outcome, survival time), Sample size design
・Study design
 —Survey study, Cohort study, Clinical trial, Case-control study, Review article, Meta analysis
成績評価
方法
/Evaluation
method
レポート提出及び出席等
Evaluate submitted report, attendance and so on.
教科書
および
参考書
/Textbook
and
References
No書名著者名出版社出版年ISBN/ISSN資料種別
1.『臨床のためのEBM入門―決定版JAMAユーザーズガイド』Gordon Guyatt, Drummond Rennie (著), 古川 壽亮, (監訳)978-4260127073
2.『医療専門職のための研究論文の読み方―批判的吟味がわかるポケットガイド』イアン・K. クロンビー(著), 津富 宏 (翻訳)978-4772409889
授業時間外
学修
/Preparation
and
Review
講義終了時に提出するレポートについては、講師と相談の上講義で取り上げた内容に沿って作成すること。
Students are supposed to prepare and submit a report according to consultation with the lecturer.
連絡先
/Contact
その他・備考
/In Addition
・Notes
更新日付
/Last
Update
2021/04/01 11:19:10